Smarta lås och SMART ACCESS i praktiken - automatiskt och säkert

Hur går det då till när CERTEGOs Smarta lås och SMART ACCESS är på plats och du som fastighetsägare sköter om nyckelhanteringen med den digitala lösningen? Se hur det går till i videon eller läs berättelsen längre ner.

Ett nytt boendekontrakt!

Anders och hans familj har precis signerat ett hyreskontrakt för en fin lägenhet på 3 rum och kök på Storgatan 12 i en av fastighetsbolaget Maskrosens fastigheter i Eskilstuna. Samma eftermiddag registrerar fastighetsägaren hyreskontraktet i sitt hyreskontraktssystem.

Familjen ska flytta in i lägenheten om ett par månader – men redan nu kan fastighetsägaren vara säker på att allt kommer finnas på plats.

Hyreskontraktet registreras och tillträdeshanteringen startas

När fastighetsbolaget är klar med registreringen skickas en signal automatiskt till CERTEGOs överordnade plattform om att det finns en ny hyresgäst på Storgatan, med inflyttning den 1 augusti.

Systemet ger då CERTEGOs medarbetare i uppdrag att posta tre nyckelbrickor och ett följebrev till Anders nuvarande adress. 

Hyresgästen får hem nyckelbrickor och instruktioner

Nyckelbrickorna är inaktiva när de skickas – de kan därför inte användas ännu.

När Anders får hem brevet från CERTEGO läser han att han ska logga in på fastighetsbolaget Maskrosens ”Mina sidor” för att aktivera nyckelbrickorna han fått hem. I brevet hittar han också en QR-kod som han kan scanna med mobilen för att komma direkt till ”Mina sidor” – smart!

Fördel-med-smart-access-hög-säkerhet

Identifiering av hyresgästen med Bank ID

  • Anders scannar QR-koden och hamnar på ”Mina sidor”. Där loggar han in med BankID.
  • Han kommer då direkt till en vy där han ser sina egna kontaktuppgifter, vilken lägenhet han har kontrakt på och tillträdesdatum.
  • Här aktiverar Anders sina tre nyckelbrickor och signerar aktiveringen med BankID.
  • Anders får samtidigt välja personliga PIN-koder till alla i familjen. Systemet ser till att nycklar och koder fungerar först när dagen för tillträdet till lägenheten är inne. 

Allt fungerar som det ska

Äntligen kommer tillträdesdagen den 1 augusti! Nyckelbrickorna kommer att fungera från kl. 14:00 och det passar bra – då hinner familjen få med sig ett flyttlass till Storgatan 12. Väl på plats fungerar hans nyckelbricka i entrédörren till fastigheten.

Anders ser också att hans namn finns med på den digitala trapphustavlan i entrén, på den smarta postboxen och den digitala namnskylten på själva lägenhetsdörren. Allt har skett helt automatiskt av CERTEGOs överordnade plattform när den fick information om att Anders skulle flytta in just den 1 augusti.

Alla dörrar kan öppnas

Framme vid lägenhetsdörren kan Anders öppna den med sin nyckelbricka och kan känna sig trygg med att den avflyttande hyresgästens bricka självklart är inaktiverad från fastigheten med samma smidiga automatik. Han har även fått tillträde till alla utrymmen kopplade till lägenheten som källare, tvättstuga och soprum.

Allt det är också helt automatiserat eftersom strukturen sattes upp redan när de smarta låsen först installerades i huset. Anders och hans familj är på plats och fastighetsägaren kan känna sig säker på att inga nycklar är borta.

Fördel-med-smart-access-användarvänligt

Helt automatiserad nyckelhantering

  • Genom endast en inläsning av uppgifterna i hyreskontraktet i fastighetsägarens egna hyreskontraktssystem har alla smarta system i fastigheten uppdaterats och Anders tillträde till lägenheten har aktiverats. Helt automatiserat och väldigt säkert! 
  • Om Anders skulle tappa bort sin nyckelbricka loggar han in på ”Mina sidor” direkt i mobilen och identifiera sig med sitt BankID. Med en knapptryckning kan han spärra nyckelbrickan och enkelt beställa hem en ny som kommer med posten – inaktiv men redo att aktiveras.

Är du nyfiken på hur ni kostnadseffektivt kan gå över till smarta lås? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Peter Johannesson
Peter Johannesson
Tjänsteutvecklare
08-580 884 85
peter.johannesson@certego.se

Kontakta CERTEGO

Kontakta din närmaste avdelning eller kontakta vår centrala kundtjänst på 020-24 00 00.

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig!